Gerard is zijn studie begonnen aan de NIMETO in Utrecht waar hij zich bekwaamde in Etaleren, Reclame en Promotie. Hij zette zijn studie voort aan de D'Witte Leli, Amsterdam, richting handvaardigheid / textiele werkvormen / kunstgeschiedenis. Na zijn loopbaan als docent commerciele presentatie / etaleren / reclame en promotie, is hij nu full-time vormgever en beeldend kunstenaar.

'De vrije ongebonden loop van de creatieve lijn' is voor Gerard altijd een onuitputtelijke inspiratiebron geweest. "Soms loop ik over straat en kan dan lyrisch worden van een zich herhalend lijnenspel van bijvoorbeeld lantaarnpalen of de mooie vorm van een lijn in zomaar iets kleins." Hij heeft altijd gezocht naar mooie lijnen en gebruikte voor zijn kunst verschillende materialen, zoals hout, textiel, metaal of rubber. Zijn werk voerde hij groot uit: sculpturen in metalen zijn daar enkele voorbeelden van. Kleine objecten fotografeerde hij in grote aantallen, in een zich herhalend patroon. 'Monumentaal' noemt Gerard zijn eigen werk, maar daar bedoelt hij eigenlijk niet een groot formaat mee. Met monumentaal bedoelt hij vormen die van zichzelf mooi zijn om te bekijken. Dat effect blijft hetzelfde, ongeacht de grootte. "Door deze mooie vormen in het klein uit te voeren, wordt het als vanzelf een sieraad om te zien." De stap naar het daadwerkelijk fabriceren van een sieraad is dan nog maar een kleine stap. Dit is letterlijk: toegepaste kunst.

In zijn fotografisch werk staan de wereldburgers centraal in hun eigen omgeving. Samen met zijn vrouw reist hij veelvuldig de wereld af naar afgelegen gebieden, met een voorkeur voor vreemde culturen. Bij thuiskomst weet hij zijn omgeving te confronteren met zijn foto's; zij roepen verhalen op, herkenning en erkenning bij toeschouwers met verschillende culturele achtergronden.

Wat daarnaast opvalt zijn de Digitale Beeldcomposities. Fotografische beelden met een vervreemdende uitwerking in kleur, lijn, licht en structuren. Zo moet er een spanningsveld ontstaan, de suggestie van oneindigheid van de lijn.